Midden op de Atlantische Oceaan - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu Midden op de Atlantische Oceaan - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu

Midden op de Atlantische Oceaan

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

06 December 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hallo mensen,

Hier weer een update vanaf de Oranjeborg. We varen nu midden op de Atlantische Oceaan op weg naar Baltimore (VS). Momenteel is de zee rustig, maar dat is wel even anders geweest. We hebben een stevige wind en golven van zo'n 8 meter gehad. Dus we zijn lekker aan het slingeren geweest. Soms leek het net of je in een achtbaan zat. Het maximale dat we geslingerd hebben is een hoek van 42 graden! Gelukkig heb ik er weinig last van gehad. Hooguit een beetje brak, maar dat kan ook komen door het bier van de vorige avond ;)

Sinds 1 december zit ik weer beneden in de machinekamer. Nu was ik ook in Kemi al een paar dagen daar geweest, omdat er mensen van Wartsila (motorfabrikant) waren om cilinder 4 en 6 te overhalen. Van deze cilinders zijn de zuiger,drijfstang, cilindervoering, cilinderkop en brandstofpomp overhaalt. Dit was zeer interessant en leerzaam om mee te maken. Helaas wordt dit niet meer door de mensen aan boord zelf gedaan.
Mijn eerste dag in de machinekamer begon gelijk goed. Ik mocht samen met de fitter en beide 3e wtk's beginnen met het schoonmaken van de bilge in de machinekamer. De bilge is zeg maar een afvoerput. Als er ergens water of olie lekt loopt het in de bilge. Wanneer er een bepaalde laag in zit, wordt deze leeg gepompt. Maar dan blijft er altijd nog olie achter. Dit moet voor aankomst in Baltimore schoongemaakt worden. In Amerika schijnt daar nog al op gecontroleerd te worden. Mocht het niet schoon zijn, dan gaat het schip aan de ketting.

Zaterdag hebben we met de bemanning Sinterklaas gevierd. Iedereen was een hele week druk bezig geweest met het maken van surprises. Zelfs de Filippijnen waren druk in de weer om iets moois in elkaar te knutselen. Ook al was deze traditie totaal onbekend voor hen. Wel hebben ze zelf een soortgelijke traditie, genaamd Monito/Monita. 's Avonds had iedereen zich verzameld op de brug en werden er om de beurt de surprises uitgepakt nadat Sinterklaas wat verteld had over de betreffende persoon. Ja, we hadden zelfs een Sinterklaas en zwarte Piet aan boord. Dit was de 2e wtk als Sinterklaas en 3e stuurman als zwarte Piet. Beide hadden naast een surprise ook nog een heel kostuum in elkaar moeten knutselen. Het was een zeer gezellig en geslaagde avond!

In Baltimore gaan we glossy papier lossen voor o.a. de National Geographic en Playboy. Hierna gaat de reis weer naar Point au Pic en Three Rivers in Canada. Daar gaan we weer papier laden voor Europa. Om dit na een oversteek weer te lossen in Belfast en Liverpool. Dit houdt in dat we met de Kerst midden op zee zitten en waarschijnlijk liggen we met oud en nieuw in Belfast!

Zo nu zijn jullie weer op de hoogte! Iedereen weer bedankt voor de leuk reacties!

Groetjes!

• 06 December 2009 - 20:59

Lenneke En Esli:

hoi neefje.

wat een golven zeg, daar moet je maar niet op je surfplankje in gaan:-)

maar wat leuk dat julie sinterklaas gevierd hebben, was wel leuk zeker met de filipijnen die niks van begrepen.
    en met kerst ben jij de kerstman zeker?
    met je lange lokken:-)

maar geniet ervan!
    en tot snel

groetjes. esli en len

• 06 December 2009 - 21:01

Hennie:

Hoi Patrick,
    Leuk om te weten hoe het aan boord is met ruw weer.
    Fijn dat je je goed staande hebt weten te houden.
    Leuk dat de sint ook even bij jullie aan boord is geweest.
    Veel vaar plezier nog en maak er een mooie tijd van.
    Groetjes Hennie

• 06 December 2009 - 21:35

Mandy:

hee Patrick,

leuk dat je ook sinterklaas gevierd hebt!
    en wat een golven zeg, niet normaal!
    ik hoop dat je het een beetje naar je zin hebt.
    en veel plezier nog!

groetjes Mandy!

• 07 December 2009 - 18:44

Coran:

he patrick, dat is mooi dat je het naar je zin hebt, en je moet natuurlijk niet te veel bier drinken he! En wat heb je gehad van de sint!
    Dus je kan oud en nieuw vieren in belfast!
    Dus je vervoert veelpapier, dan is de boot best wel zwaar geladen zeker?
    SUCCES weer en tot volgende bericht
    groetjes coran en margaretha

• 07 December 2009 - 19:45

Piet Petra:

dat waren hoge golven je zit nu weer lekker warm in de machinekamer leuk dat jullie sinterklaas gevierd hebben op naar de vs en kerst op zee zal wel ander zijn dan thuis maar je maakt dan ook van alles op een andere manier mee heel veel lpezier en groetjes van ons piet petra

• 08 December 2009 - 00:03

Gijsjo:

Goedenavond!

Gelukkig niet de enige die veel van dat schijtweer hebben gehad. Pff, tis nu rustig en dat vindk eventjes helemaal nie zo erg... Beter dat je nie zeeziek bent, hha, kmoet zelf meestal wel even spugen or, bende!

Nog een uurtje, zit mn wachtje er weer op, heerlijk slapen!

Eej goede reis nog!

• 08 December 2009 - 09:22

Ivan Dogterom:

ehj jongen:)

leuk man al die berichtjes je maakt egt een hoop dingen mee daar op zee, dan is flakkee toch maar klein hé;) het lijkt met echt leuk om al je verhalen te horen als je terug komt:) wanneer is dat precies??
    nou veel plezier en als ik je niet meer (spreek) iniedergeval goeie kerst en oud en nieuw je mist niks wat dat betreft op flakkee ohr(geen zak te beleven:P)

groetjes ivan

• 08 December 2009 - 10:38

Opa:

Hoi Patrick,
    Daar ben ik weer.Het heeft even geduurd alvorens een berichtje te maken. Gisteren was ik bij pa en ma en hoorde dat je 28/11 ? een email had gestuurd maar die heb ik niet ontvangen.Jouw laatste bericht dat ik kon vinden was van 20 november. Al jouw berichten gaan naar mijn privé map om ze te bewaren.
    Sorry voor het lang uitblijven van een antwoord.
    Maar ik ben er weer en heb begrepen dat je midden op de grote plas koud water zit.Ook niet veel aan.
    Maar als je in de machinekamer zit zie je toch niet veel.
    Leuk dat jullie ook aan boord ver van huis toch
    sinterklaas hebben kunnen vieren.
    Is de afvoerput al schoon intussen? Ik lees dat je met de Kerst midden op zee zit dus ook niet veel aan maar met oud en nieuw in Belfast gaat het misschien wel beter.
    Ik hoor dat nog wel van je. Groetjes en succes op de verder reis.
    Opa.

• 08 December 2009 - 11:25

Johan:

Kaerel, tis hier in Nieuwe-Tonge kouwer as buuten. AJ en ik hebben net gefietst, heerlijk.
    Suc6 in de VS, nog 61 dagen zie ik. Hoii!