Terug in Europa - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu Terug in Europa - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu

Terug in Europa

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

11 November 2009 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Hallo iedereen,

Na 8 dagen varen zijn we aangekomen in Belfast. Gelukkig viel het weer onderweg mee. De storm hebben we weten te ontwijken en het grootste deel van de reis hebben we de wind in de rug gehad. Dus we zijn surfend de oceaan over gekomen.

Het leven aan dek is wel even wat anders dan in de machinekamer. Tijdens het varen begint mijn dag al om 04.00 uur met wachtlopen. Op de oceaan is dat maar een dooie bedoening, aangezien we geen andere schepen zijn tegengekomen. Dus hoef je daar dan ook geen rekening mee te houden. Om 08.00 uur worden we afgelost en gaan we ontbijten. Waarna we op het dek allerlei klusjes doen.
Als eerste wordt gecheckt of de lading nog goed vast staat en wordt de luchtvochtigheid gemeten in de ruimen. Verder heb ik onder andere de bootsman geholpen en de brandslangen getest. Na het middageten ben ik dan vrij zodat ik wat aan mijn takenboek kan doen. Of, als ik mijn ogen niet meer open kan houden, nog even een poosje slapen.

De lading die wij vervoeren bestaat voornamelijk uit grote rollen papier en de rest zijn blokken woodpulp. De rollen papier hebben een doorsnee van 1,25 meter en zijn ongeveer 1,5 meter hoog. Op een dergelijke rol zit ongeveer 20 km krantenpapier. Om te voorkomen dat deze rollen gaan schuiven, sjorren we ze met spanbanden en airbags. Airbags zijn hele grote zakken die we vullen met lucht, zodat de lading klem komt te staan. Het laden en lossen van de rollen gebeurt via de sideloader of de ramp (achteruitgang).

Bij het aanlopen van de haven in Belfast moest ik me om 01.00 uur melden op de brug, zodat ik eens mee kon maken hoe het er aan toe gaat bij het aanlopen van een haven. Toen ik op de brug kwam, zegt de ouwe (zo wordt de kapitein genoemd) tegen mij: Je hebt de groeten van Gijs (klasgenoot). Bleek dat hij achter ons had gevaren. Helaas heb ik hem zelf niet meer gesproken.
Na aankomst in de haven heb ik er samen met de 2e stuurman voor gezorgd dat alles gereed was voor het lossen. Dit houdt in dat we de sideloader in gereedheid hebben gebracht en alle sjorringen hebben verwijderd. Zo konden ze ‘s morgens om 08.00 uur gelijk beginnen met lossen. Daarna hebben we nog even een biertje gedaan en was het uit eindelijk 06.00 uur toen ik op bed lag. Gelukkig mocht ik tot 12.00 uur blijven liggen.

Momenteel zit ik al weer een maand aan boord, dus nog 3 te gaan.

Vanavond vertrekken we alweer naar Rouen (Frankrijk).

Groeten

  • 11 November 2009 - 20:54

    Buurman Frank:

    nah pat. dat klinkt goed en dan nu naar het land van voulez vous coucher avec moi secour. Ik hoop dat je dan even van boord mag. grtz.

  • 12 November 2009 - 10:25

    Cobi:

    Nou dan ben je weer wat dichter bij huis, je bent in korte tijd al op veel plaatsen geweest zeg.
    Gelukkig dat je weinig last gehad heb van het weer. Zal best mooi geweest zijn op de brug,dan zie je weer eens wat anders dan machines.
    Het is nu wat afwisselend werk wat je moet doen ook wel erg leuk denk ik. Nou tot schrijfs en groetjes van ons allemaal, Doei

  • 12 November 2009 - 15:28

    Pieter & Gerdi:

    Zo kom je nog eens ergens. Je maakt van alles mee. Zoals we kunnen lezen heb je het naar je zin, gelukkig maar. We wensen je weer een goede reis toe richting Frankrijk. Groeten Pieter & Gerdi.

  • 12 November 2009 - 15:56

    Rudy En Dineke:

    hey patrick,
    leuk dat je schrijft wat je op het schip doet
    zo krijgen we een beetje een beeld wat je deze maand gedaan hebt
    nou nog veel plezier en succes in frankrijk
    dikke kuzzz uit dirksland

  • 12 November 2009 - 16:22

    Opa:

    Hoi,Partick,
    Fijn dat reis voorspoedig verlopen is.
    Zo te lezen is het werk aan het dek wel wat intensiever als benedendeks.Goede reis naar Frankrijk en tot lezens.
    Groetjes en succes.
    Opa.

  • 12 November 2009 - 22:04

    Gijs Op De Eendracht:

    Heeej ouwe:P

    Ja was wel leuk, hoorde de kaptein belfast pilot oproepen, wij voeren 15 mijl achter jullie. Dacht zal ik nog roepen om kwart over 1, maar kweet hoe het is met een haven aanlopen, de meeste willen dan niet zoveel gezeur! Maar was wel lekker weertje toen, ist niet? Die week ervoor naar killybegs gevaren, westkust ierland, maar toen stond heel het bootje op zn kop! Liggen nu in terneuzen, bob is vandaag geweest, die heeft een scheepswissel en was van de week in nederland! Seine is ook wel leuk varen, ben er twee weken terug geweeest! Moesten lossen in le trait!

    Eej goede vaaart nog en spreek je later!


  • 13 November 2009 - 11:33

    Nico:

    Hoi Patrick,
    gelukkig weinig last gehad van het weer, k,heb daar ook weleens rondgedobberd aan de bovenkant van ierland en schotland met windkracht 10 maar daar is het slecht vertoeven hoor.
    Wat is je volgende bestemming na viva la france ?
    gr van Finlandplein.

  • 13 November 2009 - 18:18

    John Maes:

    He Patrick,

    Echt vet cool verhaal weer. Nu inderdaad richting Frankrijk. Zo te zien heb je het nog steeds naar je zin aan boord. Je ziet, de tijd gaat hard en je moet er nu even hard van genieten. Gisteren sprak ik Arthur Stolk van TNT post ook nog even. Met hem gaat het ook goed en ik vertelde dat je deze weblog bijhoudt. Ik dacht dat ik een workalholic was sinds ik voor de grote banken en verzekeraars werk ,maar jij kan er ook wat van. Vooral als je maar 6 uur slaap krijgt. Nou hou je taai en geniet van de tijd. Groeten van John Maes

  • 14 November 2009 - 18:19

    Kees En Wilma:

    Hoi Patrick leuk voor je dat je het naar je zin hebt, ik hoorde vanmorgen dat je al in Frankrijk bent aangekomen heel veel succes en nog een goede reis verder groetjes Kees en Wilma

  • 14 November 2009 - 19:13

    Her En Zus:

    Ha!
    Het waait hier vreed hard!!Heb je al grote golven gezien? Of op de foto gezet?
    Ben je al misselijk geweest?En mis je ons al een beetje? Maar je hebt het wel naar je zin?
    We horen snel weer van je!
    Tot sinaz!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick

Actief sinds 03 Mei 2009
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 99253

Voorgaande reizen:

03 Maart 2011 - 26 Augustus 2011

MV Avonborg

08 Oktober 2009 - 09 Februari 2010

MV Oranjeborg

Landen bezocht: