Van Denemarken naar Canada - Reisverslag uit Montréal, Canada van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu Van Denemarken naar Canada - Reisverslag uit Montréal, Canada van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu

Van Denemarken naar Canada

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

21 Maart 2011 | Canada, Montréal

Hallo allemaal,

Na het vertrek uit Esbjerg ben ik weer in de machinekamer begonnen. Deze machinekamer is wel even wat anders dan op de Oranjeborg. Alles is veel ruimer en overzichtelijker opgezet. Daarnaast is deze echt super netjes! Het enige nadeel is dat de ruimte waar de hulpmotoren staan niet is afgesloten van de rest van de machinekamer. Daardoor is het, wanneer de hoofdmotor uitstaat, nog steeds een herrie in de hele machinekamer.

In de machinekamer word ik lekker bezig gehouden en heb ik al een aantal interessante klusjes mogen doen. Zo ben ik bezig geweest met schoonmaken van de bilgewaterseparator. Dit apparaat zorgt er voor dat water en olie uit de bilge (plaats onder in het schip, in het bijzonder in de machinekamer, waar zich het slop verzamelt) gescheiden worden. Het “schone” water mag, als het niet meer dan 15 ppm (parts-per-million) bevat, over boord worden gepompt in de oceaan. De olie wordt opgevangen in de sludge tank, wat later verstookt wordt in de incinerator of afgegeven wordt in een haven. Een incinerator is een vuilverbrander. Op glas, blik en voedselafval na wordt al onze afval daarin verbrand. Zo komt het niet in de natuur terecht. ;)

De eerste oceaanoversteek zit er weer op. Gelukkig hebben we maar één dag slecht weer gehad. We hebben wel wat geslingerd maar dit viel allemaal wel mee. Dat was maar max. 20 graden. Ik ben wel wat gewend na mijn vorige stage. Onderweg hebben we nog wel een aantal orka’s en walvissen gezien.

Momenteel liggen we in Montreal om te bunkeren. Hierna moeten we nog ongeveer een week op de Great Lakes voordat we in Burns Harbor zijn. Dit zal wel een leuke reis worden aangezien het er de laatste tijd flink gevroren heeft ( - 15 °C) en wij het eerste schip op de meren zijn. Daarom is er bij het binnenvaren van de sluis een hele ceremonie. We moeten zelfs van 08:00 tot 12:00 uur in de sluis liggen. Dit is trouwens te zien via live stream. Dit kun je opzoeken via Google. Zoek dan naar “Seaway Great Lakes”, maar houdt er wel rekening mee dat het hier 5 uur vroeger is!

Omdat we het eerste schip zijn is de kans vrij groot dat de Coast Guard en Seaway Inspectie langs komen voor controle. Daarom zijn we tijdens de oversteek voornamelijk bezig geweest met alles in orde te brengen. Onderweg hebben we daarom ook een abandon shipdrill en 2x een firedrill gehouden. Daarnaast hebben we ook nog geoefend op noodsturen. De kans is namelijk groot dat de Coast Guard vraagt om dit uit te voeren wanneer zij aan boord zijn.

Tijdens de oversteek heeft de gehele bemanning zijn snor laten staan. Dit was wel apart om iedereen rond te zien lopen met een snor. Heb zelf mijn baard ook laten staan, dat ging alleen wel kriebelen dus die is er nu vanaf. De snor gaat er voor Burns Harbor ook nog vanaf aangezien we daar een feest hebben met 200 gasten. We zijn namelijk het eerste schip wat aankomt op de Great Lakes na het winterseizoen.

Tijdens de reis over de meren is het schip te volgen via de volgende link:

Na Burns Harbor gaat onze reis naar Hamilton (Canada) om graan te laden voor San Juan (Puerto Rico). Dus we gaan richting de zon, want ik heb vernomen dat het daar nu tegen de 30 graden is. ;)

Groetjes vanuit Montreal!

• 22 Maart 2011 - 05:16

Coran:

Ha patrick, zo te zien heb je het best naar je zin!
    En dat is wel gaaf als je orka's en walvissen ziet!
    Hier is het ook lekker weer, maar als jij naar de 30 graden gaat is heerlijk!!
    Veel succes nog he, en ik wacht weer op je volgende verslag!

groetjes coran en greeta

• 22 Maart 2011 - 08:39

Marinus :

Eej chef, je bent weer lekker bezig! Interessant dat je je snor laat staan ;).
    Maaruh, je hebt je nog niet afgevraagd waarom er geen schip eerder in die haven kwam...??

succes in elk geval en spreek je wel weer..

Greetz

• 22 Maart 2011 - 17:13

Noardlandstee:

Doe de groeten maar even aan Kapitein G.J.K.Mol

• 22 Maart 2011 - 17:51

Johan:

Oh oh wat vervelend zeg 30 graden! We zullen aan je denken..

• 22 Maart 2011 - 19:51

Pieter & Gerdi:

Hoi Patrick,

Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt en om weer je reisverslag te volgen. Verder wensen we je een goed reis en veel plezier!!

Tot de volgende keer.
    Groeten Pieter & Gerdi.

• 22 Maart 2011 - 22:06

Ardjan En Nelleke:

Maisai daar...

Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt, dat is het belangrijkste zeg ik altijd maar!
    Dus je zit nu nog een beetje in de kou maar het gaat de goede kant op. Hier in NL ook, vandaag was het 15 graden en heel de dag zon, echt super!
    Wel tof dat je orka's en walvissen hebt gezien, weer eens wat anders dan een karper ofzo...
    Succes verder met alles daar en geniet ervan!

Groetjez,

• 23 Maart 2011 - 10:49

Herman:

hou je taai oue

• 23 Maart 2011 - 20:40

Rene En Jeannette:

Ha Patrick, zo te lezen heb je het prima naar je zin, en je hebt werk zat zo met het opruimen van die olie. We wensen je een goede tijd en veel succes.
    Groetjes uit meneerse

• 23 Maart 2011 - 20:43

Piet Petra:

hoi patrick heel leuk je reis verslag, we zullen ze lezen, goei reis en een mooi vooruitzicht, hier nu ook lekker weer in de zon vanmiddag 23-03 20 graden gr piet petra lennek en esli

• 24 Maart 2011 - 10:19

Opa:

Hoi Patrick,
    Leuk verslag. Ben maandag uit ziekenhuis gekomen en zit nu voor het weer achter de computer.
    Groetjes en verder succes.

• 24 Maart 2011 - 21:33

Cobi:

Ha Patrick,
    Best afwisselend zeg, deze reis, Maar wel fijn dat je genoeg te doen hebt.
    Je maakt toch zeker wel foto's ? zoals van de orka's enzo.
    Je hebt ieder geval goed weer in het vooruitzicht, maar wij hebben deze week ook niet te klagen hoor.
    Nou tot schrijfs maar weer,
    groetjes van ons,
    De Kommetjes

• 25 Maart 2011 - 17:49

Bert Brugman:

leuk verslag, doe roy de groeten

• 26 Maart 2011 - 12:04

Hee Patries!

Komt me bekend voor daarzo, alleen was ik daar eind zomer, en vloog de pleziervaart ons om de oren! Zal nu wel anders zijn.
    Bevalt het M-type Greenfleet model? Hulpkarren staan idd naast de HoMo, doe je niks aan...

Alles goed verder? En met je afstuderen?

Groeten vanuit Stavanger,

Tristan.

• 26 Maart 2011 - 17:58

John Maes:

Patrick,

Goed bezig weer. Wel jammer dat ik je al een tijd niet gezien heb. Zodra jij weer eens terug bent moeten we op Flakkee maar weer eens drankje pakken. Geniet van je reizen en hopelijk houden we via je BLOG zo af en toe eens contact!

Gr

John Maes (Oud collega TNT)

• 26 Maart 2011 - 20:04

Johan :

Hoi Patrick leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt en veel afwisseling weer een leuk verslag we blijven je volgen hoor nou op naar de zon
    Groetjes Johan

• 27 Maart 2011 - 07:48

Henk En Ellen :

hoi patrick leuk dat je het zo te lezen weer naar je zin hebt , heb je misschien een foto waar je een baard en snor hebt ,lijkt me wel om te lachen , nou tot horens en veel plezier