Mijn eerste week aan boord - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu Mijn eerste week aan boord - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week aan boord

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

11 Maart 2011 | Denemarken, Esbjerg

Hallo iedereen,

Hier dan eindelijk een berichtje van mij. Het is nogal druk geweest de afgelopen dagen. Ik zit ondertussen al bijna week aan boord. Het was de eerste dagen wel ff wennen, want het is een totaal ander schip dan de Oranjeborg. Alles is net wat kleiner dan ik gewend was. Zo valt mijn hut eigenlijk wel tegen. Vooral de douche, ik kan me daar net in omdraaien. Maar ik overleef het wel de komende 6 maanden.

Ik ben samen met één van de andere stagiaires (Jurre) aan dek begonnen. Nou dit hebben we geweten ook. In Brake lag het lossen stil i.v.m. de afgekeurde lading.
Om er voor te zorgen dat de lading toch gelost kon worden moest eerst de laag schimmel die op de sojabonen zat verwijderd worden. Hiervoor moesten we het schip eerst 200 meter achteruit verplaatsen. Zodra daar de schimmel verwijderd was moesten we weer 200 meter naar voren en kon het lossen beginnen.
Nadat het lossen klaar was zijn we gelijk vertrokken richting Brunsbüttel (Duitsland)om daar de andere lading, koperconcentraat, te lossen.

Na aankomst in Brunsbüttel zijn we in ploegendienst gaan werken, 6 uur op en 6 uur af. Zo mocht ik samen met de 2e stuurman de spits afbijten. We zijn begonnen we met het openen van de luiken, hierbij ging het gelijk goed fout bij ruim 2.
Tijdens het openen barste er een slang van het hydraulische systeem. Dit leverde een gevaarlijke situatie op, omdat dan de luiken heel snel sluiten.
En aangezien er een flinke druk op het systeem staat zat werkelijk alles in een straal van ongeveer 20 meter onder de hydraulische olie. Om het systeem weer werkend te krijgen moest er eerst 140 liter hydraulische olie worden bijgevuld. Dus kun je wel nagegaan dat wij de rest van de middag zijn bezig geweest met schoonmaken.

Verder zijn we in Brunsbüttel alleen maar bezig geweest met schoonmaken van de lege ruimen, waar nog resten van de sojabonen en het koperconcentraat was achtergebleven. Deze klus bestond voornamelijk uit vegen en leegmaken van alle hoeken en gaten. Nadat het koperconcentraat was gelost, zijn we vertrokken naar een ankerplaats om de ruimen te wassen. Hierna hebben we onze reis naar Esbjerg (Denemarken) vervolgd om windmolenbladen te laden voor Burns Harbor (VS).

In Esbjerg was er tijdens het laden niet al te veel te doen, dus ben ik voornamelijk bezig geweest met allerlei kleine klusjes. Dit was weer eens wat anders dan al het schoonmaken. Dezelfde avond nog even de wal op geweest met de 2e stuurman en andere stagiaire om een biertje te doen. I.v.m. de wind heeft het laden wat vertraging opgelopen, dus zijn we vanochtend pas vertrokken.

Zo nu zijn jullie een beetje op de hoogte van het leven aan boord in mijn eerste week.

Groetjes vanaf de Avonborg!

• 10 Maart 2011 - 23:13

Leander:

Hee neef!

Jammer van de hut enz. Maar zoals je zegt, overleef je het wel!
    Maar je hebt in iedergeval je vuurdoop al gehad! Aan werk geen gebrek:p

Succes en we horen wel weer van je!

Greetz

• 11 Maart 2011 - 07:22

Marinus :

Eej chef,

Ik ben blij te horen dat je wat te doen hebt. Ik zou het vervelend vinden als je jezelf moest vervelen.
    Wel leuk dat je ook nog even in de VS gaat buurten, maak je in elk geval nog een leuk reisje.

Veel succes en plezier nog!

Greetz

• 11 Maart 2011 - 09:14

Tristan:

Hooi Patrick,

Dat zijn de leukere klussen!
    Doe ze de groeten in de VS,

Tristan.
    Ps. Ik vertrek woensdag naar de Thialf in Stavanger.

• 11 Maart 2011 - 10:37

Bob:

Pontonluiken zijn ook een stuk beter! Beetje heel de dag staan ruim- en dekwassen dus? Dat stelt toch niets voor :P.

Daar doen wij trouwens maar een uurtje of 3 totaal over, evenals het hele bootje lossen.

Maar zonder gekkigheid, is het wel gezellig aan boord? Waar ga je nog allemaal heen na de VS? Wij zijn nu onderweg naar Tornio, ligt ongeveer 35 tot 60 cm ijs. Behouden vaart!

• 11 Maart 2011 - 16:34

Nico:

Hallo, lekker weekje gelijk veel actie aan boord. Maar is wel fijn dan ben je gelijk een beetje in geslingerd aan boord
    En gelijk weer een beetje meer ervaring opgedaan.
    Goeie reis en tot horens.

• 11 Maart 2011 - 17:19

Coran:

Ha patrick, zo je kon gelijk flink aan de bak!
    Maar dan ben je alweer op verschillende plaatsen geweest!
    En nu weer naar de vs!
    Maar die olie opruimen is niks natuurlijk!
    Heel veel succes weer en tot het volgende verslag!

groeten coran en greeta

• 13 Maart 2011 - 13:27

Johan:

Hé schoonmaker, veel plezier!

• 14 Maart 2011 - 14:15

Her En Clau:

Ha!!
    Wat een verslag!
    Haha! Echt grappig!
    Je ben dus een kei in poetsen?
    Is de rest van de bemanning een beetje aardig?
    Succes he!
    Doe je best!!
    Groet, Her en Clau

• 15 Maart 2011 - 20:01

Cobi:

Ha Patrick,
    Hier een berichtje van mij, ondertussen heb je er bijna 2 weken op zitten, dus zal je het al wel weer helemaal gewend zijn.
    Je bent ieder geval al lekker bezig geweest met allerlei werkzaamheden.
    Nou we kijken uit naar je vlgde verslagje, veel werkplezier hoor!

groetjes van ons allemaal

• 15 Maart 2011 - 22:23

Ans:

He Patrick, we waren op skivakantie toen je vertrok maar we willen je graag via deze weg een hele fijne tijd toewensen en we blijven je volgen..... Groetjes vanaf Finlandplein

• 16 Maart 2011 - 15:14

Rudy En Dineke:

nou aan werk dus geen gebrek!
    en je bent dus van alle markten thuis!!
    schoonmaken /biertjes drinken hihihi
    veel plezier