De laatste maand. - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu De laatste maand. - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu

De laatste maand.

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

31 Juli 2011 | Zweden, Luleå

Hallo iedereen,

Op dinsdag 19 juli ben ik aan boord gekomen van de Nassauborg. ’s Ochtends werd ik opgehaald bij mijn hotel in Pori en naar het vliegveld in Tampere gebracht. Hiervandaan ben ik via Stockholm naar Luleå (Zweden) gevlogen. Op het vliegveld ben ik door een taxi opgehaald om naar het schip gebracht te worden. Daar aangekomen bleek het schip nog niet te zijn gearriveerd. Zodoende heb ik nog 1,5 uur moeten wachten in de kantine van de stuwadoor.

In Luleå hebben we eerst ruim 20.000 ton kolen gelost, waarna we het schip moesten verhalen om vervolgens 20.451 ton aan iron ore pellets (ijzererts) te laden. In totaal hebben we 3 dagen in Luleå gelegen waarna we vertrokken naar Oxelösund om te lossen.

In Oxelösund ging het lossen niet zo heel erg snel vanwege wat problemen met de kraan. Ook moesten we nog een keer verhalen omdat er een groot gat in de kade zat en het daardoor voor de kraan niet mogelijk was om ruim 3 te lossen. Ook hier hebben we een nacht gelegen, dus had ik mooi de gelegenheid om de wal op te gaan. Ik ben samen met de 3e stuurman een biertje wezen drinken in het nabij gelegen Nyköping, omdat er in Oxelösund zelf niets te beleven was.

Vanuit Oxelösund zijn we vertrokken naar Riga om daar weer kolen te laden voor Luleå. Zoals ik met de Avonborg gewend was om maar een aantal uur binnen te liggen, was dat ook nu het geval. Maar toch kreeg ik de mogelijkheid om de wal op te gaan en ben weer samen met de 3e stuurman de stad in gegaan. Het was prachtig weer, afgezien van één flinke plensbui tussendoor, ideaal dus om wat terrasjes te pakken en wat te drinken en te eten.
De in Riga geladen kolen waren bestemd voor Luleå, waar we 2,5 dag later weer arriveerden. Bij het naar binnen varen viel tot twee keer toe de motor uit wat een volledige black out veroorzaakte. Daarom zijn we ten anker gegaan om de oorzaak te zoeken en te verhelpen. De oorzaak bleek een lege batterij van een UPS (noodstroomvoorziening) te zijn die de noodstoppen bekrachtigd.

Ondertussen ben ik al bezig aan mijn laatste maand, dus het aftellen is nu echt begonnen! Maandag ga ik de machinekamer weer in, want aan dek heb ik nu al mijn handtekeningen verzameld. Moet er nog een paar in de machinekamer, dus daar heb ik nog mooi ruim 3 weken de tijd voor.

Groeten!


  • 31 Juli 2011 - 11:48

    Coran:

    Ha patrick,
    leuk dat je de machine kamer weer in gaat, dat vind je altijd leuk toch!
    Maar nog 3 weken dan kun je echt gaan aftellen:D
    Succes nog de laatste weken, en ik spreek je nog wel!

    Groetjes

  • 31 Juli 2011 - 18:52

    Pieter & Gerdi:

    Ha Patrick

    Nog even een paar weekjes op de Nassauborg, succes!
    Van de week zag Pieter de Vechtborg varen, hij moest toen nog aan je denken. Tot over een paar weken.
    Groetjes Pieter & Gerdi.

  • 31 Juli 2011 - 19:13

    Bjorn:

    ik hoor t al, je vermaakt je wel een beetje met arjan:p goed ma... doe de groetjes en jij nog succes (kump goe) ha-j

  • 01 Augustus 2011 - 13:23

    Johan:

    Suc6 nog ff, 25 daen is zo weer om. Hier in Holland is het vandaag SUPER weer.

  • 02 Augustus 2011 - 04:32

    Nelis:

    Yo Leunis goed om te lezen dat je handtekeningen goed gaan hoop je verslag ook, zeker nu je weer op een ander bootje zit! Nassau is in ieder geval rete mooi ding jóngen, zeker de mk.
    Hou nog ff vol verrekte kut dan heb je het maar weer gehad!
    Mazzel
    Nelis

  • 02 Augustus 2011 - 20:08

    Nelleke En Ardjan:

    Ha Patrick!

    Lekker dat je aan je laatste maand begonnen bent, de tijd gaat snel, dat is zo om.
    Dus je gaat nog een paar weken in de machinekamer werken, dat wordt niet van het zonnetje genieten of heb je die daar nu niet?
    Hier is het nu 2 dagen super lekker weer geweest, vandaag lekker naar het strand geweest met Christaan, Coran en Margaretha en Claudia.
    Inmiddels heb ik ook alweer gesurft in NL, vorige week een dagje met Dieko en Kees op de surfplas met 4.7. Ging lekker.
    Als je terug bent moet je maar snel een keer langskomen...

    Groeten en succes met de laatste loodjes........

  • 03 Augustus 2011 - 09:08

    Piet Petra:

    je laatste weken aan boort ,dus nu aftellen ,je laatste opdrachten in de machinekamer afronden , we tellen met je mee goede reis nog , groetjes piet petra

  • 03 Augustus 2011 - 12:22

    Marco & Carolien :

    Ha Patrick!
    Leuk om je verslag weer te lezen :) Nog even en je bent weer terug in nederland! Ben je dan helemaal klaar met je opleiding?
    Succes nog even en tot over een paar weekjes :D
    groetjes vanuit apeldoorn

  • 16 Augustus 2011 - 11:32

    Rita:

    Fijn om al je verslagen te lezen. Nog veel succes met de laatste weken!
    Je zult wel aardige zeebenen hebben gekregen na zo'n tijd varen.
    Marleen zal wel de dagen gaan tellen. Gr Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick

Actief sinds 03 Mei 2009
Verslag gelezen: 667
Totaal aantal bezoekers 99245

Voorgaande reizen:

03 Maart 2011 - 26 Augustus 2011

MV Avonborg

08 Oktober 2009 - 09 Februari 2010

MV Oranjeborg

Landen bezocht: