Op naar Europa - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu Op naar Europa - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu

Op naar Europa

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

05 Juni 2011 | Spanje, Madrid

Hallo allemaal,

Na mijn vorige blog over Neptunes is hier weer eens een update. Vijf dagen nadat we de evenaar over gevaren zijn, zijn we aangekomen op de ankerplaats van Vitoria. Hier moesten we nog een paar dagen wachten voordag we naar binnen mochten om te lossen. Op deze ankerplaats waren we zeker niet de enige, er lagen namelijk wel 40 schepen te wachten. Voornamelijk grote bulkers van ruim 200 meter. Wij waren met onze 143 meter maar een kleintje.

In eerste instantie hadden de meesten er aan boord wel de pest in om naar Brazilië te gaan, aangezien ons het nieuws bereikt had dat niemand de wal op mocht. Dit omdat in 2003 onze toenmalige minister van Justitie heeft geweigerd een verdrag te ondertekenen. Hierdoor wordt ons monsterboekje niet gezien als een officieel document. Dus je kunt wel begrijpen dat er flink van gebaald werd. Gelukkig bleek het allemaal wel mee te vallen. In de provincie waar wij lagen was dat verdrag nog niet ingevoerd. Iedereen mocht gelukkig toch nog de wal op. Het aflossen was echter niet mogelijk, omdat er geen visa werd afgegeven. Omdat we toch wel de wal op mochten hebben we daar gelijk maar gebruik van gemaakt. Zo zijn we met zijn vijven eerst ergens lekker wezen eten, waarna we in een barretje een aantal caipirinha’s hebben genuttigd. Hier na hebben we in verschillende andere barretjes nog een aantal biertjes genuttigd tot in de vroege uurtjes.

Vrijdagavond zaten we in de bar de verjaardag van de bootsman te vieren toen opeens het brandalarm ging. Vaak is het vals alarm, alleen deze keer niet. Er lag namelijk een zak met afval te smeulen in de bootsmanstore. Na dat bekend was waar het was, kwam iedereen gelijk in actie en enkele minuten later stond het fireteam al binnen. Gelukkig bleek het allemaal mee te vallen, maar zo kan je wel zien dat die firedrills niet voor niets zijn.

Na dat zaterdagochtend het laden klaar was zijn we vertrokken richting Vila do Conde, dat ook in Brazilië ligt, om daar China klei te gaan laden voor Inkoo en Kotka (Finland). Tijdens de reis hier naar toe zijn we druk aan het schoonmaken en verven geweest in de ruimen. Deze moesten namelijk tiptop in orde zijn voor de nieuwe lading. Daarom zijn we ook een dag voor aankomst nog ten anker gegaan om schotten te zetten en af te dichten, en het verven af te maken.

Aangezien het een malaria gebied is, zijn we de dag voor we de rivier op voeren aan de malariapillen gegaan. Deze moeten geslikt worden tot 7 dagen na vertrek uit het gebied. Nu maar hopen dat ik geen rare bijwerkingen krijg :p

Het laden in Vila de Conde ging heel erg vlot. Gelukkig heb ik daar nog wel even gebruik kunnen maken van internet. Kon ik mooi even Skypen met het thuisfront en mijn meisje. Aangezien het laden erg vlot ging zijn we de dag na aankomst alweer vertrokken. We troffen het trouwens wel tijdens het vertrek. Er viel precies een tropisch regenbuitje, dus ik was echt drijf door nat.

Momenteel varen we alweer ruim een week op het noordelijk halfrond en wordt het tijdverschil steeds kleiner. Dus Europa komt in zicht ;)

Groeten!

• 10 Juni 2011 - 20:19

Leander:

Piraat!

Klinkt allemaal goed!
    Alleen beetje balen van dat lange wachten!
    Was het een beetje gezellig daar om te stappen?
    Succes met je tocht richten 'vertrouwt
    gebied'

Ik hoor wel weer van je!
    Succes

Greetz

• 11 Juni 2011 - 07:34

Piet Petra:

fijn dat alles goed gaat , en we weer wat van je horen , bij ons gaat alles ook goed ,alleen hebben we veel regen buien ,dus is het niet zo mooi weer ,goei reis naar europa , groetjes piet petra

• 11 Juni 2011 - 10:42

Len En Es:

heej neefje!

leuk om weer wat van je te horen!
    normaal krijg ik alles te horen van je ma maar die was nu ook lekker op vakantie! maar gelukkig voor ons is je site gelijk bijgewerkt, want het was raar om niet te weten waar je ergens aan het dobberen was!

maar lekker dat je weer deze kant opkomt kan je weer effe afkoele van die tropische hitte:-)

succes en tot snel!! want het lange aftellen begint!

kus len en es

• 16 Juni 2011 - 16:37

Heleen:

Eindelijk eens een berichtje van mij. Het is fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. En het is wel gaaf,dat je zoveel van de wereld ziet. Veel plezier verder en tot gauw Groetjes van maarten en heleen