Neptunus. - Reisverslag uit Vitória, Brazilië van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu Neptunus. - Reisverslag uit Vitória, Brazilië van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu

Neptunus.

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

17 Mei 2011 | Brazilië, Vitória

Hallo iedereen,

In mijn vorige blog vertelde ik dat we op zijn vroegst 9 mei langszij zouden gaan in Barranquilla. Het stond nog maar net online of we lagen al langszij. Er werd gelijk begonnen met laden en de volgende dag lag de lading kolen er al in.
Om te vertrekken moesten we wachten tot daglicht, dus de volgende ochtend vroeg vertrokken we naar Cartagena om daar dezelfde dag nog langszij te gaan.
Omdat het laden ruim 24 uur zou duren kon er ’s avonds worden gestapt. Met een groepje zijn we een biertje wezen drinken in het oude centrum.

Onderweg naar Brazilië ben ik gewisseld van de machinekamer naar dek. Dit was wel even wennen, want zat al ruim 8 weken in het ritme van de machinekamer. En nu moest ik opeens ’s nachts om 04.00 uur uit bed om wacht te lopen. Nu zijn deze wachten niet echt heel spannend aangezien we op de Atlantische Oceaan zitten, je komt er bijna geen schip tegen en die we tegen zijn gekomen zijn op minimaal 8 mijl gepasseerd. Dus ben meer bezig om mijn ogen open te houden dan op schepen te letten.

Op vrijdag 13 mei was het zover. Dit was de dag dat Neptunus en zijn vrouw Amalia aan boord kwamen om ons toestemming te geven de evenaar over te varen.
We waren met 4 gegadigden die deze traditie nog nooit hadden mee gemaakt. Tijdens het eten ging de hoorn dat we de evenaar passeerden, dus werden wij door de kapitein opgesloten in het AC-hok om daar een tekening te maken voor Amalia. Aangezien mijn tekenkunsten niet zo heel best zijn, was het resultaat lachwekkend. We kregen allemaal een jutezak aan en werden na ongeveer 10 minuten opgehaald en aan dek gebracht. Daar moesten we knielen voor Neptunes en vervolgens 1 voor 1 geblinddoekt de luiken op om daar een aantal heftige proeven af te leggen. Dit waren een aantal behendigheidproeven. Het leek wel op de Queensday Games ;) Hierna werden we allemaal in een nekschot geplaatst en werd onze scheepskennis getest. Iedereen kreeg 3 vragen om zich te bewijzen. In de eerste ronde werd, wanneer je een vraag fout had, de tondeuse over je hoofd gehaald. Ik was de 2e in de rij en onze 3e wtk het eerste slachtoffer. Dus die als eerste de tondeuse over zijn hoofd. Alleen halverwege stopte die er mee, wat tot gevolg had dat alleen hij een kale plek op zijn hoofd had en wij er goed vanaf kwamen. Tijdens de volgende twee rondes werd er foodwaste over je heen gegooid. Dit was niet heel erg fris, maar gelukkig stond één van de jongens klaar met een tuinslang om de rotzooi er af te spoelen. Voor dat we gedoopt werden door Neptunes kregen we allemaal nog een mooi brandmerk.
Hierna hebben we nog een borrel (glas zeewater) gedronken met Neptunes. Om dit alles vervolgens, na eerst een douche, af te sluiten met een barbecue. Helaas begon het toen wel te regen. Maar door een zeiltje te spannen hebben we het goed droog weten te houden.

De passage van de evenaar naar het zuidelijk halfrond heeft ons helaas qua weer niet veel goeds gebracht. We hebben nu elke dag wel wat regen gehad en is de temperatuur wat verder onder de 30 graden gezakt. Nu maar hopen dat het weer toch wel weer wat beter wordt.

Over de volgende reis kan ik helaas nog niets melden. Er zijn al een aantal mooie reizen voorbij gekomen. Waarvan een aantal naar Europa, maar daar is nog niets van bevestigd. Dus blijft het afwachten wat we hierna gaan doen.

De laatste tijd zijn er ook een aantal vragen gesteld. Ik zal deze nu eens proberen te beantwoorden.

@ Erwin: Ik zit in Vlissingen op school. Heb jij daar toevallig ook gezeten? Ik weet nog dat we van school een aantal waarbenjij.nu adressen kregen. En daar zat ook een Erwin bij die van Flakkee kwam en op zijn stage op de Rhoneborg voer.
Heb die toen namelijk gevolgd om een beetje een idee te krijgen hoe het er aan boord aan toe ging. Mocht jij dat zijn heb je de groeten van mijn 2/E Niels Onderwater (van de Prinsenborg?).

@ Marinus: Er ligt hier een Wärtsilä 6L46F in. Dat is een 6 in lijn motor met een zuigerdiameter van 46 centimeter. Deze draait met 600 rpm en levert een maximaal vermogen van 7500 kW. Had op de Oranjeborg ook te maken met twee 6L46 motoren. Alleen die zijn wel heel anders dan deze F uitvoering.

Groeten vanaf het zuidelijk halfrond!

• 17 Mei 2011 - 14:39

Marinus:

Tsjoe, t lijkt wel of jullie niets anders doen dan spelletjes :P
    Klinkt nogal onbekend die motor. Bij de MAN fabriek waren dit volgens mij wel de kleinere.. kan dat? Maar dan is het nog wel een serieus apparaat, met een serieus vermogen..

succes verder nog ej!

Greetz

• 17 Mei 2011 - 19:40

Coran:

Ha patrick,
    mooi dat het zo goed gaat!
    En leuk dat je dat ook weer mee gemaakt hebt, je beleefd genoeg!
    Haha jammer dat je niet kaal moest!
    Wel leuk die spelletjes steeds!
    Succes met de volgende reis he!

Groetjes

• 17 Mei 2011 - 21:00

Hennie:

Hoi Patrick,

Veel feest en fun aan boord zo te lezen, wordt er ook nog gewerkt ???
    Goede reis verder en succes aan dek.

je Mams.

• 18 Mei 2011 - 15:10

Erwin:

Hee Patrick! Wat is de wereld klein inderdaad. Heb op de Rhoneborg gezeten waarbij ik dat blog bijhield, en 2e stage op de Prinsenborg inderdaad met Niels alias Nelis! Schitterende tijd gehad! Doe hem de groeten! Als het goed is heeft hij nog wel foto's van een snorren-groei-actie die wij ook aan boord hadden. Enne, speel vooral niet vals met klaverjassen, ik ben er weleens bijgeweest dat hij superlink werd op een kapitein die zat te seinen, Kid-V haha! Zit hij nog steeds bij TOS, of komt Wagenborg tegenwoordig met serieuze aanbiedingen?

Behouden vaart!

• 18 Mei 2011 - 15:21

Erwin:

O ja, en heb inderdaad in Vlissingen gezeten. Groeten!

• 18 Mei 2011 - 19:26

Her En Clau:

Ha!
    Wat we missen in je verhaal is.. dat je ons mist.. ;)
    haha! Gelukkig dat je het een beetje naar je zin hebt! Voor je het weet lig je weer in je eigen bedje!!
    Succes!
    Groeten,
    Her en Clau

• 18 Mei 2011 - 19:42

Piet Petra:

fijn dat we weer wat van je horen ,jullie feesten er wat op los ,nu in brasil afwachten waar je naar toe moet ,goeie reis nog groetjes piet petra

• 18 Mei 2011 - 20:26

Cobi:

Ha Patrick,
    Weer een leuk stukje, zo maak je nog eens wat mee, haha, je kwam er weer goed vanaf met je kapsel.
    De temperatuur is anders nog best, zouden we hier wel een beetje van kunnen gebruiken, het is hier de laatste dagen wat minder.
    Kom je ook wel aan je opdrachten toe, ook niet onbelangrijk toch?
    Nou ik zou zeggen veel suc6 met alles
    en tot de volgende keer !

Groetjes van "de Kommetjes"

• 23 Mei 2011 - 18:11

Ans Van Alphen:

Nou Patrick, kun je dit ook weer aan je ervaringen toevoegen.
    Hier gaat alles goed. Nick is vandaag vertrokken naar Berlijn voor 1 week werkweek van school. Ze zijn vandaag naar de VW fabriek geweest.
    Verder gaat hier alles z'n gangetje en wachten weer de berichten van jou af.
    Groeten vanaf Finlandplein

• 29 Mei 2011 - 09:44

Johan:

Ha kaerel, gisteren hebben we 't vrijgezellenfeest van AJ gehad. 't was weer ouderwets smerig worden, heerlijk! VOlgende feestje misschien van jou? ;) Veel plezier op zee. Mazzl

• 07 Juni 2011 - 20:28

Dieko:

heej patrick

er staan een paar fotos op de site hoor
    en het gastenboek is ook weer normaal dus hoelang duurt het nog vordat je hier weer het water op kan?

aloha