In de Baltic - Reisverslag uit Riga, Letland van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu In de Baltic - Reisverslag uit Riga, Letland van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu

In de Baltic

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

25 Juni 2011 | Letland, Riga

Hallo mensen,

Hier weer een blog van mij. De reis naar Finland is echt prima verlopen. Echt een hele rustige oversteek gehad. Weinig wind en deining, dus mooier kan haast niet. Is al mijn 2e mooie oversteek deze term.

Tijdens onze reis naar Finland werden we benaderd door het Nederlandse marinefregat “De Ruyter” om deel te nemen aan een oefening. Aangezien we toch ruim op tijd waren, was dit geen probleem. Eerst zijn ze met het fregat om ons heen gevaren en voerden ze nog een aantal manoeuvres uit. Waarna er twee RHIB’s te water werden gelaten om 2 boardingteams bij ons aan boord te zetten. Dit is om te oefenen in het veilig stellen en het doorzoeken van een schip. Nadat de 2 teams aan boord waren begon één team met het fouilleren van de bemanning en het andere team ging naar de brug om de oefening te bespreken met de kapitein. De gefouilleerde bemanning werd vervolgens verzameld in de “veilig” gestelde bar. Vervolgens werd er in de messroom een voorwerp verstopt wat als “oefenbom” moest dienen. Beurtelings werd er een search team naar binnen gestuurd om gericht op zoek te gaan naar de “oefenbom”. Na dat de oefening was voltooid, werden we heel erg bedankt en namen ze afscheid. Via de VHF werden we nogmaals bedankt en werd er gemeld dat de foto’s genomen vanaf het fregat opgestuurd worden naar het kantoor zodat deze gebruikt kunnen worden voor een verhaaltje in de “Details” (personeelsblad van Wagenborg). Het was leuk om eens een dergelijke oefening mee te maken. Heb zelf ook nog wat vastgelegd op de gevoelige plaat!

Het lossen in Kotka en Inkoo was bij beide binnen 24 uur gedaan. Gelukkig hebben we in Inkoo nog even de kans gehad om de wal op te gaan. In eerste instantie werd ons verteld dat er totaal niets te beleven is. Maar gelukkig wist een van ons dat er een barretje was. Dus na enig aandringen heeft die vriendelijke man ons daar naar toe gebracht. Het barretje stelde niet veel voor, maar we hebben er wel een gezellige avond gehad.

De volgende reis ging naar Ust-Luga (Rusland) om kolen te laden voor Tahkoluoto (Finland). Dit was vanaf Inkoo ongeveer 12 uur varen. Helaas liet de loods ruim 4 uur op zich wachten bij het loodsstation, dus werd de reis iets langer dan gepland. Ook het laden van de 16.000 ton kolen ging wat langzamer dan ze vooraf hadden voorspeld. Zodoende hebben we daar ruim een dag gelegen.

Als je wat gedaan wil hebben bij die Russen moet je ze eerst een fles drank en slof sigaretten geven, anders doen ze alleen maar moeilijk. Vreemd is wel dat je van de Russische autoriteiten geen drank in de bar mag hebben, alleen één liter in je hut. Maar met de nieuwe alcohol policy aan boord, ging ook dat niet meer op, dus stonden we mooi droog. Daarbij kwam ook nog eens dat ze bang waren dat je achter zou blijven, dus was er voor vertrek een face check. Leuk hoor ’s nachts om 02:00 uur je nest uit om je gezicht te laten zien. Maar nu ik toch wakker was heb ik gelijk maar geholpen de motor aan gang te slingeren.

In Tahkoluoto was het lossen heel snel gebeurd, maar is ook niet heel gek als ze 1900 ton per uur doen. Gelukkig heb ik nog wel even de mogelijkheid gehad om naar het zeemanshuis in Mantyluoto te gaan.

Momenteel liggen we in Riga (Letland) weer kolen te laden voor Tahkoluoto. In de machinekamer zijn we druk bezig met vervangen van 2 brandstofpompen. Dus helaas hier niet de mogelijkheid om even de stad in te gaan.

De volgende twee reizen zijn ook al bekend. Deze gaan naar Vysotsk in Rusland om daar ook weer kolen te laden voor Tahkoluoto. Dus we zitten in ieder geval nog een week in de Baltic.

Zo zijn jullie weer een beetje op de hoogte.

Groeten vanuit Letland!

• 25 Juni 2011 - 11:25

Johan:

Gave foto's! Nog 70 dagen te gaan.. mazzzell

• 25 Juni 2011 - 16:48

Her En Clau:

nog geen zeeziek,
    wel lache van die marine mannetjes.
    heb nog nie surft.
    nie best maja.

suc7 nog
    mmzzl btn

• 25 Juni 2011 - 20:16

Henk En Ellen:

mooi dat je het naar je zin hebt en dat je vanalles meemaakt hier op het finlandplein is niet zoveel te beleven maar gaat alles ook goed groetjes en tot horens

• 25 Juni 2011 - 22:54

Erwin:

Hee, wat houd het nieuwe alcoholbeleid precies in dan? Toch geen Maersk-praktijken hoop ik? Succes verder!

• 26 Juni 2011 - 08:27

Piet Petra:

leuk weer wat van je te horen , hier in dirksland gaat alles goed , mooie foto'`s ,fijne tijd nog, groetjes piet petra

• 26 Juni 2011 - 09:52

Coran:

Ha patrick,

wel leuk man dat je de oefening mee gemaakt hebt!
    En mooie foto's hoor!
    Het aftellen is ook begonnen he:D
    Succes verder!

Groetjes

• 26 Juni 2011 - 09:56

Pieter & Gerdi:

Ha Patrick,

Leuk om je verslag weer te lezen en de foto's te zien. Veel plezier zo te zien op de foto's en ook om te lezen. Hier gaat alles goed, we wensen je weer een goede reis en tot de volgende keer!
    Groetjes uit Dirksland.

• 27 Juni 2011 - 19:06

Cobi:

ha Patrick,
    Allereerst nog gefeliciteerd met de verjaardag van je ma,
    Je hebt weer genoeg beleefd en je foto's zijn ook leuk,
    bij ons gaat alles z'n gangetje, vandaag prachtig warm weer rond de 30 gr.
    veel succes met alles, en tot je volgende blog.

Groetjes van ons, "De Kommetjes"

• 03 Juli 2011 - 20:23

Ans Van Alphen:

Hier weer een berichtje vanaf Finlandplein. Alles goed hier, zijn een paar dagen naar Berlijn geweest, schitterend weer en een mooie stad. Nu weer druk aan het werk. Nick werkt sinds 6 juni bij Visbeen Transport en Leontine is fulltime aan het werk bij Woonboulevard Poortvliet als communicatiemedewerkster. Alles z'n gangetje dus. Nog 4 wkn en dan gaan we op vakantie, lekker even weg. Groetjes weer en tot horens