Een dag naar Chicago - Reisverslag uit Burns Harbor, Verenigde Staten van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu Een dag naar Chicago - Reisverslag uit Burns Harbor, Verenigde Staten van Patrick Alphen - WaarBenJij.nu

Een dag naar Chicago

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

31 Maart 2011 | Verenigde Staten, Burns Harbor

Hallo daar,

Hier weer een berichtje van mij. We liggen momenteel in Burns Harbor voor het lossen van de windmolenbladen. De reis hier naartoe was wel bijzonder. Het was mijn eerste keer op de Great Lakes en daarnaast waren wij ook het eerste schip op de Great Lakes. Daardoor was van de pers een hoop interesse voor het schip. Zo begon het al in St- Lambert Lock. Daar bleven we langer in de sluis liggen omdat er een hele ceremonie was. Hierna begon de trip pas echt. Om op het eerste meer van de Great Lakes te komen moesten we eerst door de 7 sluizen van de St Lawrence Seaway. Nadat we Lake Ontario overgestoken waren kwamen we aan bij het Welland Kanaal. In dit kanaal van 42 km bevinden zich 8 sluizen om het hoogteverschil van 100 meter tussen Lake Ontario en Lake Erie te overbruggen. Sluis 4,5 en 6 zijn wel bijzonder, want deze 3 sluizen liggen gelijk achter elkaar. Hiermee overbrug je een hoogte verschil van 45 meter. Nu moesten we alleen de Lakes Erie, Huron en Michigan nog oversteken voordat we in Burns Harbor waren.

Na aankomst in Burns Harbor zijn we gelijk begonnen met overhalen van de verstuivers en brandstofpompen. Deze zaten aan hun draaiuren, dus moesten vervangen worden. Het was eerst de bedoeling om hier de verstuivers en 2 pompen te doen. Maar omdat het allemaal zeer vlot ging hebben we gelijk alle brandstofpompen gedaan. Dit was een zeer interessante en leerzame klus. Heb het, zoals jullie vast wel zullen begrijpen, prima naar mijn zin in de machinekamer.

Op dinsdag kregen we iets van 25 belangrijke gasten aan boord, ook ditmaal omdat we het eerste schip na het winterseizoen in de haven van Burns Harbor zijn. Zelf heb ik daar niets van mee gekregen omdat ik, samen met de andere stagiaires en de 2e stuurman, de kans kreeg om een dag naar Chicago te gaan. Deze kans hebben we ook gelijk aangepakt. Dinsdagochtend zijn we door de man van het zeemanshuis op het station Ogden Dune gebracht om daar de trein naar Chicago te nemen. Dit was ongeveer anderhalf uur reizen. Eenmaal in Chicago aangekomen zijn we de stad ingelopen op zoek naar de Willis Tower (voorheen de Sears Tower), want aan boord werd ons aangeraden daar een kijkje te nemen. Nou moet zeggen dat was wel de moeite waard. Het is het hoogste gebouw van Amerika. Deze toren is 442,14 meter hoog en met de antennes erbij gerekend zelfs 527 meter. Na eerst een filmpje over de toren te hebben gezien zijn we met de lift naar het skydeck op de 103e verdieping gegaan. Wat een fantastisch uitzicht heb je daar. Je kon werkelijk over de hele stad heen kijken. Helaas was het niet mogelijk om ons schip te zien liggen. Maar vanaf het schip zie je wel de skyline van Chicago. Op dit skydeck hadden ze ook een paar uitbouwen van glas gemaakt, zodat je recht naar beneden kon kijken. Dat was wel heel apart.

Na de Willis Tower zijn naar het Grand Park gelopen. Onderweg kwamen we nog een pizzatent tegen dus daar hebben we wat gegeten. In het Grand Park hebben we beetje rond gekeken en vervolgens de taxi genomen naar de Magnificent Mile. Dit is een hele lange straat waar een hoop restaurantjes, hotels en commerciële gebouwen gevestigd zijn. Hier hebben we wat rond gelopen en vervolgens zijn we weer in de taxi gestapt naar het station om terug te gaan naar het schip.

Nu zijn we bezig de laatste bladen te lossen en dan kunnen de ruimen gereedgemaakt worden voor het laden in Hamilton, dan eindelijk op naar de zon ;)

Groetjes vanuit Burns Harbor

• 01 April 2011 - 06:18

Marinus :

Eej chef,

Was zeker aangenaam vertoeven in Chicago?

Kben blij dat je lekker aan de gang wordt gehouden met de steeksleutel ;).. Wel interessant werk.. PS welk merk motor is het?

Werkse nog en geniet van de zon. Lukt het een beetje met je afstudeeropdracht?

greetz

• 01 April 2011 - 12:02

Piet Petra:

fijn weer iets van je te horen blij dat je het naar je zin hebt vooral in de machinekamer nu wat laden en dan op naar de zon we hebben hier mooi weer gehad maar nu 2dagen minder morgen 2 april geven ze boven de 20graden op groetjes piet petra

• 01 April 2011 - 12:30

Cobi:

Hoi hoi,
    Leuk stukje weer, al is dit schip dan kleiner dan het vorige, toch ziet de machinekamer er indrukwekkend uit hoor, fijn dat het naar je zin hebt en steeds lekker bezig bent.
    Chicago was ook best interessant als je de foto's zo bekijkt.
    Je hebt al weer heel wat gezien op deze reis, en dan nu lekker naar de zon !
    Heej suc6 en tot je volgende stukje.

Groetjes van ons !

• 01 April 2011 - 19:15

Jacqueline :

Hoi Patrick, wat heerlijk om je verslag te lezen. Als het goed is reis je samen met mijn zoon Jurre. is ook bezig met zijn laatste stage. Kwam je googelend tegen. ik wens jullie samen een hele goede vaart!
    Doe hem de groeten en als je het niet erg vind ook ff een kus... Dank je!!

• 03 April 2011 - 10:16

Nico:

Hallo, hier een krabbel van het Finlandplein.
    Zoals ik gelezen heb weer een mooie trip door de Canadese rivieren en over de meren. Ik heb even op de I pad zitten kijken (kaarten en satelietfotos) naar de route die je afgelegd hebt met alle sluizen enzo tot in Burns harbor, ik kan me voorstellen dat het indrukwekkend is. Die machinekamer ziet er goed uit, wel even iets anders als de motor van een V 50.
    Nu op naar de volgende bestemming.
    Groetjes.

• 03 April 2011 - 16:46

Rita:

Al heb ik geen verstand van al die schepen,ik vind je reis en schip erg indrukwekkend. Volg het dan ook met veel plezier! Veel succes met je reis, je hebt nog wel een tijdje voor de boeg.
    Je kent mij niet,maar ik ben de schoonmoeder van Mireille[nicht van Marleen]Marleen kent mij wel,en weet dat ik je volg.

• 05 April 2011 - 18:58

Her En Zus:

Ha!
    Gaaf man!
    Geniet ervan!
    Lekker bruin terug komen ;)

Groeten!